باز‌بین

پرده ای دیگر از ، ‫نگرشی به گوشه های دیگر

راه آزادی

 راه آزادی 

..

 

‫راهی را که مردم بر گُزیده اند در راه آزادی پیش می رود ،

استقامت شمامردم ، ‫باعث پیروزی است .

اگر در این کار موفق هم نشدید ، لا اقل

‫نام نیکوی شما در تاریخ این آزادی خواهی خواهد درخشد.

...

میرحسین: روز جمعه در میان صفوف شما حاضر خواهم شد

قلم - مهندس موسوی در پاسخ به دعوت مردمطی بیانیه ای اعلام کرد:
روز جمعه مورخ 26/4/88 در میان صفهای شما حاضر خواهم شد.
 
..

سوز

 ۲۶ تیر ۱۳۸۸ - 17.07.2009

نویسنده : س. و. ز : ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ ; شنبه ٢٧ تیر ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

‫‫ابطال انتخابات نه

 

‫‫ابطال انتخابات نه

‫..

‫منظور از ابطال انتخابات چیست؟

‫در صورتیکه آقای احمدی نژاد ، استعفا بدهد ، نفر دوم

انتخابات ریاست جمهوری ‫که آقای موسوی باشد ،

‫بعنوان برنده انتخابات شناخته می شود.

‫آقای کروبی هم بنظر نمی رسد خود را نفر اول در

‫این انتخابات بداند.

‫با این عمل ساده ، رهبر از حرف خود بر نگشته

‫است و احترام خود را در حد بالائی حفظ می کند.

مردم هم به هدف خود رسیده اند و احترام آنان هم ‫

‫حفظ شده است‫ و مقدار زیادی در وقت ‫و هزینه

‫های ‫انتخابات مجدد هم صرفه جوئی می شود.

و سیستم کشور بسوی عادی ‫شدن برمی گردد

‫و می توان ازخانواده های ‫شهدا و صدمه ‫دیدگان

‫دلجوئی کرد.

‫آقای احمدی نژاد هم می تواند به خاطر ملت و

مردم ، علی وار خود ‫را خانه نشین کند.

‫پس از آن می توان در آرامش به خلاف کاری ها

‫رسیدگی کرد و مامور یا دستور دهنده ها را

‫شناسائی نموده و به تناسب مجازات کرد.

‫..

‫سوز

۶ تیر ۱۳۸۸ − 27.06.2009

نویسنده : س. و. ز : ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ ; شنبه ٦ تیر ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

‫صدای آزادی‫‫

 

‫صدای آزادی‫‫

‫..

‫در یک وبلاگ از کانادا ، یک عکس از تظاهرات مردم ایران بر

‫علیه نتیجه و شکل انتخابات 22 خرداد ایران را دیدم.

‫در اولین نگاه دیده می شد که :

مردی جوان که از نعمت ‫دیدن برخوردار نیست ،

با عصائی در دست ، در حالی که ‫سر ِ خود را به حالت

گوش دادن به صدا های اطراف ، کمی ‫بالا و به جلو گرفته بود

و عصایش را با دست راست خود ‫کمی جلو تر از

خودش گرفته بود و پیش رفت عصایش در هوا و

بدون برخورد به مانعی در ‫جلویش ، ‫به او ‫اطمینان

‫قدم بعدی را می داد ، داشت راه پیمائی ‫میکرد.

‫ناگهان بغض گلویم را گرفت ، اشک در چشمانم پر شد.

‫چه صحنه زیبائی بود. چند نفر در جلو ، عده ای در پشت

‫سر او ، و چند نفر در کنار او همگی با هم به جلو میرفتند.

 

‫شخصی همراه این جوان نابینا بود

که اورا در حالتی مراقبتی ‫از این ‫فرد نشان می داد ،

او هم آمده بود که در راه طلب آزادی ‫خود به کوشد ،

در ضمن به این جوان کمک می کرد و

‫در این راه پیمائی برایش چشم بود ،

نیروی چشم خود را ‫در اختیار یک نابینا گذاشته بود

و با چشم خود ، اراده یه ‫این فرد را یاری می داد.

با دست خود او را از بر‌‌خوردن به ‫‫‫موانع همراهی می کرد.

 

‫فرد نابینا می خواست برای طلب حق خودش به خیابان ‫برود ،

او شلوغی یه خیابان ، مسیر طولانی و ندیدن و ‫راه رفتن را ،

به خود قبولانده بود و با عصای خود به خیابان ‫آمده بود .

‫‫

‫چشمان نابینای او ،

در بالاها چیزی می جست ،

صورتی ‫با تبسم خفیف و امیدوار داشت ،

گویا از چیزی که در ‫راه بود

و احساس نزدیک شدن به آن را داشت ،

‫احساس شادمانه ای داشت ،

با نگاهی جستجو گر ،

‫به جلو و بالا ، با اینکه نمی دید ،

نگاه ثابتش به یک ‫جائی ،

حالتی از انتظار و تفکر داشت .

‫او صدای آزادی را از دور شنیده بود و

‫داشت می رفت تا آن را از نزدیک تر ، لمس کند.

‫..

سوز

 ۴ تیر ۱۳۸۸ − 25.06.2009

نویسنده : س. و. ز : ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ ; جمعه ٥ تیر ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

‫‫توجیه

 

‫‫توجیه

‫..

توجیه عملِ ناپسند ، گول زدن وجدان پاک است.

توجیه کردن ِ عمل نادرست ، نادرستی و دروغ را به درست بودن

‫تعبیر می کند و می خواهد وجدان ِ عمل کننده ‫یا ‫گوینده یا

‫نظر شنونده را ، ‫در کار ِ انجام شده به درست بودن آن قانع کند.

‫چه بسا که خود گوینده هم در ترازوی وجدان ، سبک بودن کالا

‫و ناروا بودن عمل را نسبت به حقیقت و انصاف می بیند ،

‫ولی می خواهد وجدان ِ خود را ، و یا نظر دیگری را نسبت به

‫درست بودن آن کار راضی کند .

‫یعنی که ، اگر این کار را ‫کردم برای این بود که ...

‫وگرنه من که مایل نبودم چنین کاری را ‫انجام دهم.

ترازو ی ِ وجدان در وجود انسان، شاهد و ناظر درستی ها است.

‫وجدان پاک یا " ترازوی ِ وجدان " ، به علت ِ کار انجام شده ،

که در اثر ‫ گرسنه بودن ، بی پول ‫بودن ، ضعیف بودن

‫یا قوی و زورمند بودن است ، کاری ندارد.

‫وجدان پاک ، عمل انجام شده را فوراً‌ می سنجد و به ما

‫نشان می دهد که این عمل به سمت ِ ناروا بودن یا

‫نادرست بودن تمایل دارد و با حقیقت و انصاف و عدالت

‫فاصله دارد و هنوز به حالت مساوی بودن با حقیقت و

‫عدالت و انصاف نرسیده است.

‫وجدان پاک حالت اجرائی ندارد " اینطور بنظر می رسد " 

‫ولی حالت یاد آوری آن دائم و همیشگی است ، همیشه

‫به یادتان می آورد که آن کار شما درست نبوده است.

‫برای راضی کردن ِ وجدان پاک شروع به توجیه آن می کنیم،

در فکر خود ، یا برای شخص دیگری که آن عمل را شاهد

‫بوده‫ است ، و یا وقتی کِسی با ما راجع به آن کار صحبت

‫می کند یا از ما سئوال می کند ، با جواب توجیهی گوشه

‫چشمی به شنونده است که به بینیم آیا قانع شده است

‫یا نه ، آنوقت گوشه چشمی هم به وجدان بیدار می اندازیم

‫ و با تبسمی سئوالی  و تکان دادن سر ، به حالت تایید ،

می خواهیم او را هم به بینیم که

‫مثل آن شخص دارد قانع می شود و وجدان بیدار اجازه

‫دهد که این کار ، به حقیقت نزدیکتر تلقی شود و از

‫ملامت نگاهش به رفتار ما کمی کم کند.

‫شاید بهترین روش راضی نگان داشتن ِ وجدان ِ پاک ،

‫اجرای مثل معروف باشد که :

آنچه به خود نمی پسندی ، به دیگران نیز مپسند.

‫آنوقت نباید از وجدان معذرت بخواهیم و سعی کنیم

‫یک جوری کار خود را توجیه کنیم.

‫..

‫سوز

 اول تیر ۱۳۸۸ − 22.06.2009

نویسنده : س. و. ز : ٥:۱٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم